Her er det nye formandskab for Randers Fælleselevråd

Randers Fælleselevråd har valgt nyt formandskab, der vil kæmpe for elevernes stemmer. Elevrådsrepræsentanter fra kommunes folkeskoler var inviteret til skoleårets første møde i Underværket.

Randers Fælleselevråd har netop fået nyt formandskab efter skoleårets første møde, hvor elevrådsrepræsentanter fra 19 folkeskoler i kommunen var samlet. Nicoline Lilly Søgaard, som var en del af fælleselevrådet sidste år, blev valgt til formand. Hun vil sammen med de nyvalgte medlemmer Gustav Kragh Thomassen fra 7. B på Blicherskolen (næstformand), Jasmine Malkoc fra 9.A på Korshøjskolen (sekretær) og Frederikke Cholewa fra 7.B også fra Korshøjskolen (kasserer) arbejde for en endnu bedre folkeskole for alle elever i Randers.

Personlige oplevelser motiverer formand

Nicoline har personligt oplevet at stå udenfor fællesskabet på sin skole, inden hun flyttede til Randers. Den fortælling valgte hun at dele foran de andre elevrådsrepræsentanter fra de 19 folkeskoler, da hun stillede op til formandsposten.  Hendes personlige oplevelser har nemlig givet hende en stærk motivation til at sikre, at andre elever ikke går igennem det samme. "Da jeg startede på Tirsdalens Skole, fandt jeg et nyt fællesskab og nye venner. Det har gjort mig opsat på at skabe en skole, hvor alle har det godt," siger Nicoline, der til dagligt går i 9.G på Tirsdalens Skole.

Eleverne står sammen om skolerne

Mental sundhed og et godt liv i skolen er nogle af de mærkesager, som Nicoline og resten af formandskabet brænder for at bygge videre på. Men der venter også udfordringer forude. Randers Kommune står til at mangle 125 millioner kroner årligt i budgetperioden 2025-2028. Det er noget Randers Fælleselevråd vil forholde sig til, når de mødes og skal beslutte året mærkesager. Budgettet er noget Nicoline aktivt har taget holdning til, og sammen med sin skoles elevråd, skrev hun et høringssvar til budgetforslaget. "Det er vigtigt, at vores stemmer bliver hørt i en tid med store forandringer," siger Nicoline.

Udvalgsformand for skole- og uddannelsesudvalget, Lise-Lotte Lervad Larsen, var til stede ved mødet og roser de unge for deres engagement. "Jeg er stolt over, at vi har så dedikerede elever i Randers. Fælleselevrådet er en vigtig stemme, der hjælper os politikere med at forstå, hvordan vi kan skabe en bedre hverdag for alle elever," siger hun.

Fakta

Randers Fælleselevråd blev oprettet i 2016 for at styrke elevdemokratiet i Randers Kommune. Siden da har fælleselevrådets medlemmer arbejdet for at forbedre skolelivet for byens mange tusinde folkeskoleelever. I 2023 arbejdede fælleselevrådet med mærkesager som mentalt helbred, skolens indhold og mødetider.